به گزارش قدس آنلاین، سومین نشست تخصصی «عصر طنز» با موضوع طنز استراتژیک از سوی باشگاه طنز و کاریکاتور انقلاب سلامی، با حضور محمدصادق کوشکی، نویسنده کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» در محل حسینیه هنر تهران برگزار شد.
در این مراسم، محمدصادق کوشکی، در پاسخ به این پرسش که «آیا طنز میتواند راهبردی باشد یا خیر؟»، اظهار داشت: مقوله طنز، قدرت، ضرورت و فایده آن برای جبهه انقلاب شناخته شده نیست و همه صاحب نظران قدرت طنز را فهمیدهاند به جز بچه مذهبیها و جبهه انقلاب اسلامی.
وی با بیان این که کسی که میخواهد حکومت داری کند و تأثیرگذار باشد از طریق فرهنگ باید به ابزار طنز آشنا و از آن استفاده کند، گفت: طنز از گذشته مورد پسند بشر بوده و ابزار ارتباطی آدمها برای بیان حرفهای تلخ بوده است، به همین دلیل جایگاه طنز با هجو، مضحکه و لهو لعب تفاوت دارد.
انتقاد کوشکی از جایگاه نکوهیده طنز در فرهنگ بچه حزب اللهی
کوشکی با اشاره به جایگاه نکوهیده طنز و فکاهی در فرهنگ بچه حزباللهی تأکید کرد: برخی متأسفانه روز و شبشان با دروغ و تهمت و غیبت میگذرد اما به خنده که میرسند، جبهه میگیرند در حالی که خداوند در آیه 43 سوره نجم میفرماید «وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَ أَبْکی» یعنی اوست کسی که میخنداند و میگریاند و خداوند برای معرفی خود میگوید خنداندن آدمها به دستان من است.
وی با بیان این که هر چه ظرفیت روحی آدمها کم میشود قدرت استفاده از حقایق تلخ را نیز کمتر دارند، گفت: فضای مجازی انسانها را از لحاظ ذهنی تنبل بار میآورد و در بیان مطالب جدی ما مجبوریم به سمت گزیدهگویی و ظرافت در بیان و دست آویز شدن به طنز هستیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، طنز را ابزاری استراتژیک جهت رسیدن به هدف و بیان یک ایدئولوژی دانست و افزود: طنز به سبب قدرت نفوذ بالا مخاطب خود را نیز پیدا میکندو پس از اثرگذاری شاهد تبعاتش هستیم.
فراگیر شدن طنز راهبردی در سراسر جهان
کوشکی با اشاره به فراگیر شدن طنز راهبردی در سراسر جهان تصریح کرد: در نظر گرفتن یک موضوع کلان در کنار برنامه ریزی کلان را میتوان امری راهبردی دانست. نویسنده کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» در ادامه گفت: به طور مثال این مسأله که ظلم امری نکوهیده و عدل صفتی خوب است، همیشه تاریخ کارآیی دارد و میتوان به عنوان یک موضوع راهبردی به آن نگاه کرد و معمولاً از مسائلی به عنوان مسائل راهبردی یاد میشود که برای سرنوشت یک ملت مهم باشد.
وی با بیان این که کسی که در مسأله طنز راهبردی بسیار کار کرده و تأثیر گذار بوده، سید اشرف الدین قزوینی است، اظهار داشت: مطالب این فرد آن قدر به درد این رزوها میخورد که اگر کسی مطالب او را در روزنامههای این روزها چاپ کند از آنها استقبال میشود.
کوشکی با اشاره به اهمیت طنز در کشورهای غربی و آمریکایی، گفت: فیلم فارست گامپ نشان میدهد که با تاریخ آمریکا نیز به زبان طنز میشود مواجه شد و همچنین فیلم «عصر جدید» چارلی چاپلین را میتوان طنز فلسفه و اندیشه سیاسی دانست و چاپلین به خاطر این کار تا آخر عمر از ورود به آمریکا منع شد و این نشان میدهد که آمریکاییها فهمیده بودند که اثر چنین کاری از هر کار هنری بیشتر است.
وی در ادامه بیان داشت: فیلم «عصر جدید» مبنای حاکمیت آمریکا و نظام سرمایهداری آن را نقد میکند و نمونه آن من در فیلمی ندیده ام و به جرأت میتوان گفت که عالیترین نمونههای طنز راهبردی را که مدیومی بزرگتر از طنز سیاسی دارد، در سینمای آمریکا دیدهایم.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، چرایی مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را مسئلهای راهبردی دانست و افزود: ما نتوانستیم از ابزار طنز در مسیر نشان دادن ماهیت آمریکا و رژیم صهیونیستی استفاده کنیم و این مسأله اگر صورت میگرفت نحوه برخورد قشر روشنفکر با این مسئله جور دیگری بود.
وی با بیان این که نسل چهارم انقلاب از کجا باید پی به بودن آمریکا و سیاستهای آن ببرد، اظهار داشت: خداوند در قرآن میفرماید «وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْری تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ» یعنی تذکّر بده که قطعاً تذکّر برای مؤمنان مفید است و این آیه را اگر بخواهیم تفسیر کنیم سعنی این که باید به مؤمنین یادآوری کرد که آمریکا بد است چرا که انسان فراموش کار است.
کوشکی طنز را پرطرفدارترین قالب در فضای مجازی برشمرد و گفت: طنز باید به یک راهبرد بلند مدت برای موضوعات مهم تبدیل شود و در این جهان هر چه جلوتر برویم انسانها ذهنشان خسته تر میشود.
وی با بیان این که بسیاری از رسانهها و تریبونهای ارزشی هنوز به اهمیت جایگاه طنز پی نبرده اند، اظهار داشت: شعر طنز و شاعر طنز در کنار کاریکاتوریست در جبهه انقلاب مهجور واقع شده است.
نظر شما